Notícies

El ple farà la setmana vinent el primer debat de la ILP sobre renda garantida de ciutadania i designarà els tres diputats per defensar al Congrés la delegació de la competència per convocar el referèndum

Dimarts, 18 de març de 2014. Palau del Parlament

La reunió de la junta de portaveus d'aquest matí

Parlament de Catalunya. 2014

Vegeu la galeria d'imatges (1 imatge/s)

A la sessió plenària de la setmana vinent, que començarà dimecres i s'allargarà fins dijous al vespre, es farà el debat de totalitat de la ILP sobre renda garantida de ciutadania, es designaran els tres diputats que defensaran al Congrés dels Diputats la proposició de llei orgànica per delegar a la Generalitat la convocatòria del referèndum sobre el futur polític de Catalunya, es farà el debat final del projecte de llei de dipòsits bancaris, el debat per a l'aprovació en lectura única del projecte de llei del fons de cooperació local i el debat per interposar recurs d'inconstitucionalitat contra la llei estatal d'administració local.

La mesa i la junta de portaveus han acordat, aquest matí, l'ordre del dia del pròxim ple, del qual han informat als mitjans de comunicació els vicepresidents, Anna Simó i Lluís M. Corominas.

El ple començarà dimecres, a les deu del matí, amb la sessió de control, primer als consellers i després al president de la Generalitat. A continuació, es farà el debat final del projecte de llei de l'impost sobre dipòsits en entitats de crèdit i, després, la designació dels tres diputats per defensar al Congrés dels Diputats la proposició de llei orgànica per delegar la convocatòria del referèndum.

El ple es reprendrà a la tarda amb el debat per a l'aprovació en lectura única del projecte de llei pel qual s'aproven determinades mesures relatives al fons de cooperació local de Catalunya dels anys 2013 i 2014 i, a continuació, amb el de la iniciativa legislativa popular (ILP) sobre renda garantida de ciutadania. La sessió seguirà amb interpel·lacions als consellers.

El ple es reprendrà dijous, a les nou del matí, amb més interpel·lacions als consellers; el debat per portar al Tribunal Constitucional (TC) la llei estatal 2/2013, del 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'administració local; la designació de membres del consell social de les universitats, i el debat i la votació de les mocions sobre el sector agroalimentari i el problema dels purins (PSC); el desmembrament de l'Institut Català de la Salut (ICV-EUiA); les polítiques de salut i el futur del sistema sanitari públic (ERC); l'esborrany del decret de plantilles i de provisió de places de docents (PPC); les condicions i els mitjans necessaris per al compliment de les funcions dels mossos d'esquadra i els bombers (PPC); les polítiques d'habitatge (CUP), i les mesures previstes amb relació a la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea relativa al cèntim sanitari (C's).

Aprovació de les lleis de dipòsits bancaris i del fons de cooperació local
Dimecres al matí, després de la sessió de control, el ple farà el debat final del projecte de llei sobre dipòsits a les entitats de crèdit, després del dictamen del Consell de Garanties Estatutàries, sol·licitat pel PPC.

El ple també farà el debat del projecte de llei pel qual s'aproven determinades mesures relatives al fons de cooperació local de Catalunya dels anys 2013 i 2014. Si el ple ho aprova, el debat es farà en lectura única, un procediment de màxima celeritat que fa que el projecte s'aprovi amb un únic debat i sense que els grups hi puguin presentar esmenes. El projecte de llei permet que els ajuntaments compensin els imports deixats de percebre arran de la variació dels criteris d'assignació del fons de cooperació local de Catalunya.

Competència per convocar el referèndum
Dimecres al matí també es designaran els tres membres de la cambra que han de defensar al Congrés la proposició de llei orgànica de delegació a la Generalitat de la competència per autoritzar, convocar i celebrar un referèndum sobre el futur polític de Catalunya. També es designaran tres diputats suplents, en el cas que els diputats titulars no poguessin assistir al debat. Els grups signants de la proposta (CiU, ERC, ICV-EUiA i la CUP) tenen fins divendres per registrar el nom dels diputats.

El ple va aprovar aquesta proposta el passat 16 de gener per 87 vots a favor (CiU, ERC, ICV-EUiA i els diputats del PSC Marina Geli, Núria Ventura i Joan Ignasi Elena), 43 en contra (els 16 diputats del PSC restants, el PPC i C's) i 3 abstencions (CUP).

El text planteja una proposició de llei orgànica d'un únic article perquè, mitjançant l'article 150.2 de la constitució espanyola, es delegui a la Generalitat "la competència per autoritzar, convocar i celebrar un referèndum consultiu perquè els catalans i les catalanes es pronunciïn sobre el futur polític col·lectiu de Catalunya, a partir dels termes que s'acordin amb el govern de l'estat". També fixa que la convocatòria del referèndum la farà el govern de la Generalitat, i que s'ha de celebrar abans que s'acabi aquest 2014.

ILP renda garantida
El debat de la ILP sobre renda garantida de ciutadania, que es farà dimecres a la tarda, començarà amb la intervenció davant el ple dels proposants de la iniciativa per un torn de quinze minuts i seguirà amb les intervencions dels grups, de major a menor tancant CiU. La ILP seguirà la tramitació parlamentària perquè cap grup no hi ha presentat esmenes a la totalitat.

La ILP, que va recollir 121.191 signatures, regula la renda garantida de ciutadania, que estableix l'article 24.3 de l'estatut. La proposta planteja una prestació econòmica mensual per garantir que tothom tingui uns ingressos per damunt del llindar de la pobresa, que fixa en dotze pagues de 664 euros, quantitat que equival a la de l'indicador de la renda de suficiència, que es revisa anualment.

És la primera ILP que arribarà al debat al ple aquesta legislatura. La darrera va ser la que prohibia les curses de toros a Catalunya, que va arribar al plenari durant la VIII legislatura i es va acabar aprovant.

Recurs davant el Tribunal Constitucional
El ple també debatrà si interposa un recurs d'inconstitucionalitat contra la llei estatal de racionalització i sostenibilitat de l'administració local. El Consell de Garanties Estatutàries va dictaminar, a sol·licitud del govern i dels grups d'ERC i del PSC, que la llei vulnerava competències de la Generalitat i l'autonomia local.

Altres acords de la mesa
Per altra banda, durant la reunió ordinària de cada dimarts de la mesa, el màxim òrgan de govern de la cambra ha admès a tràmit la proposició de llei d'igualtat efectiva entre dones i homes, redactada al si d'una ponència conjunta. També ha tramitat la resta d'iniciatives entrades al registre durant la darrera setmana, entre les quals la sol·licitud de compareixença del president de la Generalitat davant el ple, demanada pel PPC, perquè informi de la previsió de declarar unilateralment la independència de Catalunya.

Per acabar, la vicepresidenta Anna Simó ha mostrat la seva sorpresa per l'escrit del promotor de l'acció disciplinària del Consell General del Poder Judicial, que requereix al Parlament que remeti "amb la major brevetat possible" una còpia del manifest firmat per magistrats i jutges catalans en suport del dret de decidir. Simó ha explicat que el manifest no ha estat registrat al Parlament.