Avui s'ha fet al Parlament la sisena edició de "El Parlament escolar", una simulació plenària dirigida a alumnes de primària que ha aplegat a l'hemicicle 215 alumnes del CEIP Josep Manuel Peramàs i el CEIP Anxaneta, de Mataró; el Col·legi Lumen, de Terrassa; el CEIP Folch i Torres, d'Esplugues de Llobregat, i l'Escola Aloma, de Barcelona.
A la sessió, presidida per Ernest Benach, han intervingut també els diputats Meritxell Ruiz (CiU); Daniel Font (PSC-CpC); Patrícia Gomà (ERC); Rafael López (PPC), i Dolors Clavell (ICV-EUiA) i Antonio Robles (Grup Mixt).
Cadascuna de les escoles participants ha presentat un projecte de llei que han elaborat durant el curs. Els projectes de llei que més vots favorables han rebut són el Projecte de llei per la millora de la cohesió social escolar, presentat pel CEIP Josep Manuel Peremàs, amb 101 vots favorable, 6 vots en contra i 28 abstencions, i el Projecte de llei per un país sostenible, presentat pel CEIP Anxaneta, que s'ha aprovat per 101 vots a favor i 34 abstencions.
La nena Jihan El Mzouri, en nom del CEIP Josep Manuel Peremàs, ha explicat que el projecte parteix de la base que donar l'oportunitat perquè es relacionin i es coneguin nens de diferents cultures "pot ajudar a evitar els prejudicis i la desconfiança" i fer que en el futur "hi hagin adults més tolerants".
La nena Herena Sivilla, en nom del CEIP Anxaneta, ha expressat des de la tribuna la preocupació dels alumnes per tenir "un país més sostenible" i "millorar la salut global del planeta", i ha explicat que el projecte recull la necessitat que s'apliquin mesures per disminuir la contaminació, o propostes perquè es faci un ús i un consum de l'aigua més responsables.
Dues escoles han presentat projectes de llei relacionats amb la incorporació i l'impuls de l'ús de les noves tecnologies a l'escola: el "Projecte de llei sobre la regulació de les inversions en infraestructures o recursos tecnològics" presentat pel Col·legi Lumen, que s'ha aprovat per 95 vots a favor, 34 en contra i 6 abstencions, i el "Projecte de llei per afavorir la incorporació de les noves tecnologies a l'educació", del CEIP Folch i Torres ha rebut 94 vots favorables i 41 abstencions.
Per acabar, l'Escola Aloma, de Barcelona ha presentat un "Projecte de llei per a la creació de concursos per tal de motivar als nens i les nenes en l'esforç i la superació". El projecte, que proposa que es facin concursos de coneixements amb premis atractius que incentivin l'aprenentatge i ajudin a reduir el fracàs escolar, ha rebut 92 vots a favor, 1 vot en contra i 42 abstencions.
El president, que ha fet el discurs de cloenda de la sessió, s'ha felicitat que quatre dels cinc projectes de llei que avui han debatut les escoles tinguin a veure amb l'educació dels nens i joves, i ha valorat positivament que "vosaltres els alumnes vulgueu discutir sobre educació i fer propostes" perquè aquest fet "ens dóna la dimensió de fins a quin punt es tracta d'un tema essencial per al país".
Per Benach, "és indispensable que la ciutadania valori l'educació com un dret fonamental de la infància i també com una eina per transformar les societats, per educar nois i noies competents, crítics, compromesos i solidaris com vosaltres".
El president, que ha fet una crida per educar en valors, ha dit que és necessari "educar les aptituds, el judici individual i el sentit de la responsabilitat personal i col·lectiva, educar respectant la diferència, la solidaritat, el lliure pensament, la llibertat i el diàleg com a instrument de comunicació i entesa".
Així mateix Benach ha considerat important l'educació per la pau "perquè ens dóna instruments indispensables per assolir el compromís educatiu pel canvi social i personal que suposa aprendre a pensar i a actuar d'una altra manera".