El Ple d'aquesta setmana farà el debat i la votació finals del Projecte de llei de contractes de conreu, i el debat de totalitat del Projecte de llei sobre els centres de culte o de reunió amb fins religiosos. En aquesta sessió es debatran també sengles iniciatives dels grups de CiU i del PPC sobre la política lingüística en l'àmbit educatiu. Aquesta sessió plenària començarà demà dimecres 6 de febrer a les deu del matí.
El Projecte de llei de contractes de conreu arriba a la votació final amb 66 esmenes i un vot particular que els grups de l'oposició s'han reservat per al debat en sessió plenària. En concret, el Grup de CiU s'ha reservat un vot particular i 19 esmenes; el del PPC, 28 esmenes, i el Grup Mixt, 19. El Projecte, a petició dels grups de CiU i PPC, ha estat també objecte de dictamen del Consell Consultiu, que ha resolt que tot el text s'adequa a la Constitució i l'Estatut.
El Projecte regula els contractes de conreu, entesos com a contractes d'arrendament rústic, parceria, i, en general, tots els contractes pels quals se cedeix onerosament l'aprofitament agrícola, ramader o forestal d'una finca rústica, i té per objectiu garantir la preservació i el bon ús del sòl agrícola actual i l'estabilitat i la millora de les explotacions agràries existents. És per això que planteja una regulació contractual moderna i equilibrada, que fomenti l'ús eficient de la terra, la planificació dels riscos de l'activitat de conreu, i el pactisme entre els diferents agents del camp. Entre altres aspectes, crea la Junta d'Arbitratge i Mediació per als Contractes de Conreu, i estableix un dret d'adquisició preferent de sòl agrari a favor de la Generalitat. El diputat Joaquim Josep Paladella (PSC-CpC), en funció de relator, explicarà els treballs duts a terme en comissió.
D'altra banda, el Projecte de llei sobre els centres de culte o de reunió amb fins religiosos, que serà objecte de debat de totalitat, el presentarà davant el Ple el conseller de la Vicepresidència, Josep-Lluís Carod-Rovira. Aquesta iniciativa legislativa té per objecte establir l'obligatorietat de preveure en els plans d'ordenació urbanística municipal sòls per a ús religiós, i també regular la llicència municipal d'activitats d'ús de centres de culte o de reunió amb fins religiosos, que siguin de concurrència pública, per tal de garantir la seguretat de les persones i les condicions adequades de salubritat d'aquests centres. Tant CiU com el PPC han presentat esmenes a la totalitat per al retorn al Govern d'aquest Projecte.
La política lingüística escolar, a debat
El Ple farà també el debat de totalitat de la Proposició de llei de modificació de la Llei 1/1998, del 7 de gener, de política lingüística, presentada pel Grup del PPC. Aquesta iniciativa proposa modificar dos articles de la Llei, el 20 i el 21, perquè s'estableixi que els pares tenen dret a escollir en quina llengua, català o castellà, volen que els seus fills siguin escolaritzats. El diputat Rafael López serà l'encarregat de presentar davant el Ple aquesta proposta. Els tres grups que donen suport al Govern han presentat conjuntament una esmena a la totalitat d'aquesta Proposició, i el Grup de CiU també n'ha presentada una altra.
D'altra banda, la sessió debatrà i votarà la Proposta de resolució, presentada pel Grup de CiU, de defensa de la política lingüística escolar. La diputada Irene Rigau serà l'encarregada de presentar aquesta iniciativa, que proposa que la cambra manifesti el seu suport al model educatiu vigent a Catalunya, i en què es reitera "el dret de tots els catalans i catalanes de rebre l'ensenyament en català, com a llengua vehicular, d'assolir el coneixement suficient oral i escrit en català i castellà, i de no ésser separats en centres ni en grups classe diferents per raó de llur llengua habitual".
Interpel·lacions, preguntes i mocions
La sessió de preguntes al president de la Generalitat i als consellers tindrà lloc, com és habitual, dimecres a les quatre de la tarda. José Montilla respondrà les preguntes dels sis grups parlamentaris, totes sobre la situació política actual i els darrers esdeveniments polítics. Per la seva banda, els consellers hauran de respondre preguntes sobre les actuacions previstes amb relació al retorn dels papers de Salamanca (CiU); les actuacions previstes amb relació al Pacte nacional per la recerca i la innovació (CiU); les prioritats del Departament de Salut per al 2008 (PPC); les actuacions del Departament d'Acció Social i Ciutadania per facilitar l'adaptació de les entitats d'atenció a discapacitats psíquics a la Llei 12/2007, de serveis socials (ERC); el desplegament de l'acord de l'anterior Comissió Bilateral sobre el traspàs de la Inspecció de Treball (PSC-CpC); els objectius i els resultats del darrer viatge del conseller de la Vicepresidència (Grup Mixt), i sobre la política educativa (ICV-EUiA).
Pel que fa a les interpel·lacions, se'n substanciaran cinc: sobre els efectes de la reforma de l'organització comuna de mercats en el sector de la vinya i el vi (ICV-EUiA); sobre les polítiques de seguretat (PPC); sobre les polítiques públiques impulsades des de l'àmbit del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (CiU); sobre les polítiques de suport a la innovació (ERC), i sobre les polítiques d'escolarització dels alumnes procedents de països estrangers (CiU).
Finalment, el Ple debatrà i votarà les cinc mocions presentades pels grups com a conseqüència de les interpel·lacions que van formular al Govern en la darrera sessió plenària. Les mocions són sobre la política de subvencions (Grup Mixt); sobre la política de l'aigua (PPC); sobre el desplegament de l'Estatut d'autonomia (CiU); sobre les infraestructures en matèria ferroviària, especialment a la regió metropolitana de Barcelona (CiU), i sobre el desplegament i l'aplicació de la legislació de promoció de l'autonomia personal i l'atenció a les persones en situació de dependència (CiU).
En aquest ple s'incorpora com a diputat del Grup del PSC-CpC José Antonio Donaire, en substitució de Joan Manuel del Pozo, que ha passat a formar part del nou Consell de Govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiocvisuals.