El Ple ha aprovat avui la nova Llei del dret a l'habitatge per 69 vots a favor (PSC-CpC, ERC i ICV-EUiA), 57 en contra (CiU i el PPC) i 3 abstencions (Grup Mixt). La Llei entrarà en vigor al cap de tres mesos d'haver-se publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Aquesta iniciativa regula el dret a l'habitatge. Així, estableix el conjunt d'actuacions, drets i obligacions dels agents implicats en el sector i assigna competències en la matèria; defineix les polítiques d'habitatge i els instruments de planificació i programació; fixa els paràmetres de qualitat i d'accessibilitat dels habitatges i les mesures per garantir-ne el bon ús, la conservació i la rehabilitació; estableix mesures de protecció dels consumidors i usuaris d'habitatges i de transparència del mercat immobiliari; defineix els drets, deures i criteris per a la promoció, construcció, transacció i administració d'habitatges; estableix el règim jurídic i les condicions d'adjudicació i control dels habitatges de protecció oficial, i en regula la provisió, i estableix mesures d'intervenció administrativa i el règim sancionador.
El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, ha intervingut en nom del Govern en el debat final de la Llei, i la diputada Dolors Clavell ha presentat, com a relatora, el treball dut a terme en comissió. En representació dels grups han intervingut Carles Sala (CiU), Roberto Labandera (PSC-CpC), Pere Aragonès (ERC), Ángeles Olano (PPC), Dolors Clavell (ICV-EUiA) i Albert Rivera (Grup Mixt).
Representants de diverses entitats i institucions vinculades a aquest sector han seguit el debat des de la llotja, com el tinent d'alcalde d'Habitatge i Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, Ramon García-Bragado, i el president de l'Associació de Promotors i Constructors d'Edificis de Barcelona, Enric Reyna.
Rebutjada la Proposició sobre el bilingüisme escolar
D'altra banda, el Ple ha fet el debat de totalitat de la Proposició de llei de l'ensenyament en la llengua materna i el bilingüisme escolar, fruit de la iniciativa legislativa popular (ILP) que va impulsar una comissió promotora encapçalada per Francisco Caja i que va aconseguir el suport de més de 50.000 ciutadans. El Ple ha rebutjat la Proposició, ja que ha aprovat les dues esmenes a la totalitat que hi han presentat CiU, d'una banda, i els tres grups que donen suport al Govern, d'una altra banda, per 111 vots a favor (CiU, PSC-CpC, ERC i ICV-EUiA) i 13 en contra (PPC i Grup Mixt).
Per primera vegada, gràcies a la possibilitat que preveu el nou Reglament, la ILP ha estat presentada davant el Ple per un dels seus promotors, el mateix Francisco Caja, president de l'associació Convivencia Cívica Catalana.
Finalment, el Ple ha fet també aquesta tarda la sessió de control al president de la Generalitat i als consellers.