La mesa ha acordat, aquest matí, que la proposició de llei de consultes populars no referendàries i participació ciutadana es tramiti pel procediment d'urgència, un tràmit que comporta reduir a la meitat els terminis de la tramitació parlamentària.
La mesa pot acordar que un assumpte es tramiti pel procediment d'urgència si ho demanen el govern, tres grups parlamentaris o una cinquena part dels diputats, segons que recull l'article 96 del reglament de la cambra. En aquest cas, han sol·licitat aquest procediment els grups de CiU, ERC, ICV-EUiA i la CUP.
El text de la proposició de llei de consultes populars, signat per CiU, ERC, PSC, ICV-EUiA i la CUP, es va redactar en una ponència conjunta constituïda el 5 de març passat i que va finalitzar els treballs el 19 del mateix mes. La proposició de llei va superar el debat de totalitat el 22 de maig en rebutjar les esmenes de retorn que hi havien presentant el PPC i C's. Totes dues esmenes es van rebutjar per 104 vots en contra, dels grups signants de la proposició.
La proposta va iniciar els tràmits en comissió el 26 de juny, quan es van aprovar les compareixences, entre d'altres, de representants d'entitats, sindicats, professors universitaris i experts en participació ciutadana. És previst que les compareixences se substanciïn els dimarts 23 i 30 de juliol, en sessions de matí i tarda. Després s'obrirà el termini per presentar esmenes a l'articulat i, ja a partir del setembre, continuaran els tràmits en comissió fins arribar al debat final al ple.
La proposició de llei regula el règim jurídic, les modalitats, el procediment i la convocatòria de consultes populars que no tenen caràcter vinculant. El text estableix que en aquestes consultes hi poden votar els ciutadans més grans de setze anys, i que les poden promoure el president de la Generalitat, els presidents dels ens locals o els ciutadans. En aquest darrer cas, cal el suport previ de cinquanta mil signatures si la consulta és d'àmbit nacional, i si és d'àmbit local, un nombre que varia d'acord amb la població del municipi. El text estableix així mateix que les consultes poden tenir una o més preguntes, amb una formulació "clara, succinta i inequívoca".
Altres tràmits
La mesa també ha admès a tràmit la proposició de llei de suport i foment de l'autoocupació, presentada pel PPC, i altres iniciatives dels grups presentades la darrera setmana.