Notícies

El Parlament convalida el primer Decret llei de la Generalitat i dóna llum verd a la tramitació de tres nous projectes de llei

Dimecres, 14 de novembre de 2007. Palau del Parlament

Els diputats votant

Parlament de Catalunya (Miquel González de la Fuente). 2007

Vegeu la galeria d'imatges (1 imatge/s)

El Ple ha convalidat aquest vespre el Decret llei 1/2007, del 16 d'octubre, de mesures urgents en matèria urbanística, el primer que ha dictat el Govern de la Generalitat fent ús d'aquesta facultat que li atorga el nou Estatut d'autonomia.

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha explicat a la cambra les raons d'urgència i excepcionalitat que han portat el Govern a promulgar aquesta norma, en vigor des del 20 d'octubre, que té com a objectiu adaptar la legislació catalana en matèria d'urbanisme a la llei estatal del sòl, en vigor des de l'1 de juliol. A més, el Decret dota la Generalitat dels instruments urbanístics necessaris d'abast supramunicipal per crear àrees residencials estratègiques i donar resposta a les necessitats d'habitatge recollides al Pacte nacional per l'habitatge, ja que s'estima que en el període 2007-2016 prop de 440.000 llars requeriran ser beneficiàries de la política d'habitatge.

En el debat de control del Decret llei han intervingut els diputats Carles Sala (CiU), Roberto E. Labandera (PSC-CpC), Pere Aragonès (ERC), M. Ángels Olano (PPC), Dolors Clavell (ICV-EUiA) i José Domingo (Grup Mixt).

El Ple ha convalidat el Decret llei amb 66 vots a favor (PSC-CpC, ERC i ICV-EUiA) i 57 vots en contra (CiU, PPC i Grup Mixt). Els tres grups de l'oposició han demanat tramitar aquesta norma com un projecte de llei, cosa que ha estat rebutjada pels tres grups que donen suport al Govern.

Els tres projectes de llei

Per altra banda, el Ple ha acordat continuar la tramitació del Projecte de llei de finançament de les infraestructures de gestió dels residus i dels cànons sobre la disposició del rebuig dels residus; el Projecte de llei de modificació de la Llei 6/1993, del 15 de juliol, reguladora dels residus, i el Projecte de llei de modificació de la Llei 10/1994, del 11 de juliol, de la Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra. Les tres iniciatives legislatives han superat el debat de totalitat i, per tant, continuaran ara la tramitació en comissió i tornaran més endavant al Ple per fer-ne el debat i les votacions finals.

Només el primer Projecte de llei ha arribat al Ple d'avui amb una esmena a la totalitat, presentada per CiU, que ha estat rebutjada per 70 vots en contra (PSC-CpC, ERC i ICV-EUiA), 46 vots a favor (CiU) i 15 abstencions (PPC i un diputat del Grup Mixt).

Els dos projectes de llei sobre residus han estat presentats pel conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar. El primer té per objecte regular el finançament de les infraestructures de gestió de residus municipals, establir el règim jurídic del Fons de gestió de residus, creat per la Llei 6/1993 de residus, i regular els cànons que graven la disposició del rebuig dels residus municipals i la deposició dels residus de la construcció. El segon preveu la creació del Pla territorial sectorial d'infraestructures de gestió de residus municipals, que ha de permetre fixar criteris precisos respecte a la localització d'aquestes instal·lacions al territori. El Projecte preveu també, entre altres aspectes, la creació del Consell per la Prevenció i la Gestió dels Residus com a òrgan assessor, i modifica diversos preceptes per adaptar la normativa a les disposicions europees.

En el debat d'aquests punts han intervingut els diputats Ramon Espadaler (CiU) Jordi Terrades (PSC-CpC), Laura Vilagrà (ERC), Santiago Rodríguez (PPC), Daniel Pi (ICV-EUiA) i Albert Rivera (Mixt).

El tercer Projecte de llei, que ha presentat el conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, proposa crear una nova categoria laboral en la jerarquia del cos de Mossos d'Esquadra, denominada "escala de suport", que acolliria el personal facultatiu i tècnic perquè pugui exercir els seus drets sindicals mitjançant l'elecció d'un representant al Consell de la Policia de la Generalitat - Mossos d'Esquadra. Actualment no hi tenen ni representació específica ni dret de vot, ja que no pertanyen a cap escala.

Han intervingut en el debat els diputats Elena Ribera (CiU), Mohammed Chaib (PSC-CpC), Patrícia Gomà (ERC), Montserrat Nebrera (PPC), Jaume Bosch (ICV-EUiA) i José Domingo (Grup Mixt).

Aquesta tarda també s'ha fet l'habitual sessió de preguntes al president de la Generalitat i als membres del Govern i el Ple, amb els vots dels diputats que donen suport al Govern, ha rebutjat la proposta de CiU de crear una comissió específica per a la infància. El ple es reprendrà demà amb el debat de totalitat del Projecte de llei de pressupostos de la Generalitat per al 2008