Notícies

El Parlament commemora el dia internacional del poble gitano

Dilluns, 8 d'abril de 2013. Palau del Parlament

De Gispert amb Aguilera i Ivanov

Parlament de Catalunya. 2013

Vegeu la galeria d'imatges (4 imatge/s)

El Parlament ha commemorat avui, per onzè any consecutiu, el dia internacional del poble gitano. La data recorda el primer congrés gitano internacional, celebrat a Londres el 1971. De Gispert ha presidit l'acte, en què han intervingut Pedro Aguilera, membre de la Comissió Europea contra el Racisme i la Intolerància, i Ivan Ivanov, director executiu de l'European Roma Information Office, que han destacat els avenços dels últims anys contra el racisme, però han recordat que encara queda molta feina per fer.

A l'acte hi han assistit, entre d'altres, la vicepresidenta primera, Anna Simó; els secretaris segon i quart, Pere Calbó i David Companyon; els diputats Begonya Montalban (CiU), Albert Donés, Pere Bosch (ERC), Carlos Carrizosa (C's) i David Fernàndez (CUP); l'expresident de la Generalitat Pasqual Maragall; Carme Figueras, consellera del Consell de l'Audiovisual de Catalunya; representants de diversos departaments de la Generalitat, de la Diputació de Barcelona i dels equips de mediació dels mossos d'esquadra, i la junta de govern i els delegats territorials de la Federació d'Associacions Gitanes de Catalunya (Fagic), l'entitat que impulsa l'acte cada any.

En el discurs, la presidenta ha alertat que els temps de crisi poden "fer revifar actituds i missatges xenòfobs", i ha assegurat que "la xenofòbia i el racisme no gaudiran mai de cobertura ni en les nostres institucions ni en la societat, perquè creiem en la dignitat de les persones i dels pobles". També ha recalcat la importància que aquest 2013, any de la ciutadania, el poble gitano no renunciï a demanar "visibilitat i presència" i col·labori amb la resta de ciutadans i els governs per assumir els drets i deures que li pertoquen. Així mateix, ha tingut un record per a la Tia Emília, una lluitadora pels drets de les dones gitanes i per l'educació del seu poble i que fins que va morir, el juliol, va exercir el càrrec de vicepresidenta de l'àrea de la dona de la Fagic. A l'últim, ha demanat a la federació que doni més responsabilitat a les dones, per exemple incorporant una nova membre a la junta, actualment sense representació femenina.

Aguilera, inspirat en una estrofa de l'himne gitano, s'ha referit a la Legió Negra per simbolitzar el racisme que pateix el col·lectiu des de fa més de mig segle, i ha denunciat que la discriminació es manté vigent i afecta, per exemple, l'accés a l'habitatge o la igualtat en educació i sanitat. A més, ha recordat que el racisme no solament es manifesta de forma violenta, sinó que n'hi ha un de latent, que "en moltes situacions és el més preocupant".

Ivanov ha remarcat que el poble gitano és el més discriminat i maltractat d'Europa. Per aquest motiu, ha felicitat el Parlament i la Fagic per la gran tasca de reconeixement del col·lectiu i la lluita contra la seva discriminació. Així, ha asseverat que Catalunya i la implementació que s'hi ha fet de "polítiques d'integració i de suport social, respectant els drets dels gitanos" haurien de ser un "exemple per a Europa".

L'acte ha conclòs amb la interpretació de l'himne del poble gitano, 'Gelem, gelem'. Quan ha acabat, els assistents s'han desplaçat a la riba del Besòs per fer l'ofrena floral típica de la celebració.