Notícies

El conseller de Governació lliura al Parlament l'informe d'una comissió d'experts sobre la llei electoral

Dimecres, 27 de juny de 2007. Despatx d'audiències

Ernest Benach i Joan Puigcercós

Parlament de Catalunya. 2007

Vegeu la galeria d'imatges (1 imatge/s)

El conseller de Governació i Administracions Públiques, Joan Puigcercós, ha lliurat aquest migdia al president, Ernest Benach, l'informe d'una comissió d'experts sobre la futura llei electoral.

Avui mateix el president ha fet arribar l'informe als sis grups parlamentaris, als quals correspon proposar i decidir si constitueixen una ponència conjunta amb l'objectiu d'elaborar una proposició de llei electoral.

D'acord amb l'Estatut, per aprovar una llei electoral és necessària una majoria de dos terços de la cambra. Segons Puigcercós, "ara tenen la paraula els grups", ja que una llei electoral "ha de ser de tots i feta per tots" i en una democràcia "consolidada" una llei d'aquestes característiques "no pot ser només del Govern".

Puigcercós ha explicat també que ha demanat a Benach que faciliti l'informe als lletrats del Parlament perquè comprovin que les propostes del text s'adeqüen a la legislació vigent.

L'informe, que va encarregar la Generalitat al març, l'ha dirigit el politòleg Josep Maria Colomer i l'han elaborat cinc vocals: Agustí Bosch, Joan Botella, Jaume Magre, Josep Maria Reniu i Jordi Sauret.

L'informe proposa, entre altres novetats, que es creïn set circumscripcions electorals, que coincidirien amb les set vegueries en què es divideix el territori català, de manera que desapareixeria l'actual divisió provincial a aquest efecte; que es creï la sindicatura electoral de Catalunya, que tindria les competències actuals de les juntes electorals provincials; Que es potenciï la participació amb llistes parcialment obertes; que es facin debats obligatoris entre tots els candidats; que hi hagi urnes mòbils per a residències de gent gran i hospitals, i que es prohibeixin inauguracions, presentacions, exposicions i col·locacions de primeres pedres a partir del moment que es convoquin les eleccions.