El ple, en la sessió de dimecres i que possiblement s'allargarà fins dijous al migdia, votarà el projecte de pressupost del Parlament i del Síndic de Greuges per al 2012 i farà el debat de totalitat del projecte de llei d'estabilitat pressupostària. A més, els consellers respondran les interpel·lacions dels grups, que també debatran i votaran set mocions, sobre salut, economia, ensenyament i medi ambient.
El ple començarà, com és habitual, a les deu amb la sessió de control als consellers, que respondran les preguntes dels grups, sobre: l'estoc d'habitatges a Catalunya; les mediacions durant el 2011; la projecció exterior de la cultura catalana (CiU); el pressupost del 2012; el transport públic (PSC); les retallades de salut a les Terres de l'Ebre (PPC); les polítiques d'ocupació (ICV-EUiA); el protocol d'actuació pel desenvolupament d'infraestructures elèctriques signat per la Generalitat i Endesa (ERC), i els resultats negatius de l'informe PISA (Ciutadans). Després, cap a tres quarts d'onze, serà el president de la Generalitat, Artur Mas, qui respondrà les preguntes que li formularan els grups.
Durant la sessió els consellers també respondran les interpel·lacions dels grups, sobre: les inversions del govern de l'estat en infraestructures (CiU); la sostenibilitat del sistema sanitari; l'ocupació (PSC); la política universitària (PPC); les caixes d'estalvi (ICV-EUiA); la política sanitària (ERC), i les mesures previstes perquè l'administració sigui eficient i viable (Ciutadans).
Els cent trenta-cinc diputats no es tornaran a reunir en sessió plenària fins després de les eleccions estatals del 20 de novembre. Com és habitual des del restabliment del Parlament, durant les campanyes de tots els processos electorals no se celebren plens. El pròxim ple està previst per al 30 de novembre.
Pressupost del Parlament
El ple debatrà i votarà el pressupost del Parlament per a l'any vinent, xifrat en 52.296.665,57 euros i que la mesa ampliada va aprovar la setmana passada. Aquesta quantitat comporta un pressupost inferior al del 2005 i representa una reducció històrica del 12,34 per cent respecte al del 2011, en concret 7.360.224,78 euros menys. La disminució s'aconsegueix principalment amb la supressió d'una de les catorze pagues dels diputats, la reducció per primera vegada de l'assignació anual per al funcionament dels grups, que serà del 5 per cent, i la rebaixa del 84,34 per cent del capítol d'inversions.
La cambra votarà també el pressupost del Síndic de Greuges, xifrat en 6.998.820 euros, quantitat que equival a una reducció de l'11,87 per cent respecte al del 2011 i comporta una reducció de quasi un milió d'euros. En comparació amb el del 2010 és el 21 per cent més baix.
Estabilitat pressupostària
El projecte de llei d'estabilitat pressupostària fixa el límit del dèficit estructural de la Generalitat en el 0,14 per cent a partir del 2018. D'aquesta manera el govern adquireix "el compromís del principi d'estabilitat pressupostària, d'acord amb el tractat de funcionament de la Unió Europea i el protocol sobre el procediment aplicable en cas de dèficit excessiu", segons que recull el text, que també estableix una revisió del límit de dèficit en casos excepcionals, com ara catàstrofes naturals o recessions econòmiques, i preveu destinar els excedents econòmics a un fons de reserva.
El termini perquè els grups hi presentin esmenes a la totalitat acaba dimecres a dos quarts de deu del matí. De moment, ICV-EUiA, Ciutadans i Solidaritat ja han presentat esmenes a la totalitat per al retorn del text al govern, i ERC ha presentat esmena a la totalitat amb un text alternatiu. Si les esmenes no prosperen, el projecte superarà el debat de totalitat i en continuarà la tramitació parlamentària.
Mocions
El ple debatrà i votarà també les set mocions que els grups han presentat arran de les interpel·lacions que van fer l'última sessió, sobre: les mesures per afavorir l'èxit educatiu a l'educació infantil i primària (CiU); les darreres decisions del departament d'ensenyament; la política de seguretat del departament d'interior (PSC); les mesures per fomentar la recuperació econòmica (PPC); la qualitat de l'aire a l'àrea metropolitana de Barcelona (ICV-EUiA); la renda mínima d'inserció (ERC), i l'espoli fiscal que pateix Catalunya (Solidaritat).
La moció de CiU defensa substituir l'ampliació horària generalitzada fins al curs passat a les etapes d'educació infantil i primària pel suport escolar personalitzat, excepte als centres en què es manté l'ampliació i els situats en contextos socialment desfavorits, impulsar l'atenció als ritmes individuals d'aprenentatge a les etapes obligatòries i encarregar a la inspecció educativa l'avaluació de l'impacte inicial de la mesura.
La primera moció del PSC insta el govern a complir les mocions aprovades en política educativa i a promoure el diàleg amb les forces polítiques per propiciar espais d'entesa per al desplegament de les principals mesures en aquest àmbit.
La segona insta el govern a tractar les polítiques de seguretat amb rigor, eficiència i discreció, "defugint les pràctiques dels darrers mesos, més encaminades a la cerca del titular que a la resolució dels problemes"; a prioritzar la dotació i formació dels serveis d'investigació i informació per fer front a les noves tipologies delictives; a elaborar un programa integral de seguretat a tota la xarxa de transports públics, i a prioritzar la inversió en les infraestructures i els equipaments de seguretat amb la necessitat dels quals totes les parts estiguin d'acord. Així mateix, la moció demana que el conseller d'interior, Felip Puig, comparegui a la comissió de matèries secretes o reservades per informar de les accions amb relació al crim organitzat, els delictes cibernètics i el tràfic de persones i òrgans.
La moció del PPC demana a l'executiu que convoqui urgentment la comissió mixta d'afers econòmics i fiscals per reclamar al govern de l'estat que informi dels ingressos que Catalunya rebrà previsiblement el 2012. El text també insisteix en la presentació del pressupost de la Generalitat abans del 10 d'octubre, proposa que la llei d'acompanyament inclogui incentius fiscals per a inversions en R+D+I i insta el govern a deduir el 30 per cent les despeses per a formació de professionals autònoms, a impulsar la concessió de microcrèdits i avals a pimes i autònoms per a l'increment de plantilles i a presentar en sis mesos un pla estratègic per a les comarques amb creixement negatiu.
El text presentat per ICV-EUiA insta l'executiu, entre altres punts, a modificar el pla d'actuació per la millora de la qualitat de l'aire 2011-2015 atenent diversos criteris, entre els quals que les mesures tinguin assignació pressupostària i règim sancionador; a concertar-ne l'aplicació amb els ajuntaments; a limitar l'accés de vehicles a les zones d'alta immissió i la velocitat a vuitanta quilòmetres l'hora als accessos a Barcelona; a aplicar fiscalitat verda al transport privat i les activitats emissores d'NOx i PM10, i a fomentar el transport públic i la mobilitat no motoritzada.
La moció d'ERC reclama al govern que convoqui una reunió del comitè de seguiment perquè informi de les previsions respecte a la renda mínima d'inserció, i en concret del canvi del model de pagament aplicat l'agost i del decret de desplegament de la llei d'aquesta prestació, el qual decret el text proposa de suspendre perquè s'aprovi una nova proposta de revisió a partir del diàleg amb els grups i agents socials. La moció també reclama a l'executiu que presenti en tres mesos un informe del cost econòmic del canvi de model i un altre sobre els casos de frau detectats, que pagui immediatament els endarreriments, que respongui tots els expedients que han presentat els ens locals, que presenti un informe trimestral relatiu a les dades dels sol·licitants de la prestació i els motius de les peticions denegades, que reclami a l'estat la transferència dels ajuts per a aturats sense subsidi i que impulsi mesures per la inclusió social i contra la pobresa.
Finalment, amb la seva moció Solidaritat insta el govern a assolir un model de finançament basat en el concert econòmic que posi fi al dèficit fiscal respecte a Espanya i que permeti a Catalunya recaptar, gestionar, liquidar i inspeccionar tots els impostos que s'hi recapten i tenir capacitat normativa. El text especifica que aquest model s'hauria de consultar al poble abans de presentar-lo a l'estat i demana a la Generalitat que no accepti cap retallada del model votat per la ciutadania.